El Rayo
Amerika heeft Alvin Straight, Spanje heeft Hassan Ben Oudra. Maar daar waar de held in The Straight Story van David Lynch een koppige oude mopperaar is, is de hoofdpersoon van El Rayo een bescheiden optimist, een vechter en een overlever. Als 28-jarige maakte Hassan de illegale oversteek van Marokko naar Spanje, met de ambitie vooruit te komen in het leven. Dertien jaar zwoegen als houthakker, druivenplukker en lasser leverde hem net genoeg spaargeld op om een tweedehands tractor te kopen, die net zo oud is als hijzelf. De crisis is dan op zijn hoogtepunt, werk is schaars en Hassan besluit terug te keren naar zijn vaderland - per tractor.
El Rayo is een roadmovie over het provinciale wegennet van Spanje. Hassan krijgt te maken met motorpech, verkeerspolitie en immigratiedienst. In een intieme documentairestijl laat El Rayo zien dat Fort Europa zonder kleerscheuren verlaten misschien wel net zo moeilijk is als er binnenkomen.