Eine Serie von Gedanken (Miscellanea IV–VII)
Drie variaties op de meest extreme vorm van kinderlijke vroomheid, die niet altijd vrijwillig is: de zoon die door de vader geofferd wordt. In El Greco in Toledo (Miscellanea V) zien we hoe Emigholz - op vele manieren - een schilderij probeert te benaderen. Leonardos Tränen (Miscellanea VI) is een video-eske ‘scratch’-ode aan de worsteling van een voetballer. On Board the USS Ticonderoga (Miscellanea VII) vertelt het verhaal achter een foto van mannen die niet lang meer te leven hebben. Het laatste deel Ein Museumsbau in Essen (Miscellanea IV) biedt de inmiddels hoognodige filmische ruimte voor bezinning; enige afstand en kalmte om de ogen rust te gunnen en de geest vrijelijk te laten dolen. Let op hoe de delen niet strikt opeenvolgend worden gepresenteerd; wellicht om ons eraan te herinneren dat nummering maar een van vele mogelijke volgordes is. Een repertorium van Emigholz.