Brasslands
Typerend voor Balkanmuziek is de snel, schel en meeslepend bespeelde trompet. Dit geluid, en de muzikanten die dit voortbrengen, staan met hun band centraal tijdens het Trumpet Festival. In augustus 2013 werd de 50ste editie gehouden in het Servische valleidorpje Guca, met een half miljoen bezoekers. Ter afsluiting een wedstrijd: welke band en blazer mag zich het komende jaar ‘master’ noemen? Drie brassbands met uiteenlopende achtergronden worden in aanloop naar het Trumpet Festival gevolgd. Servische bandleden van Dejan Petrovic zien het als een competitie die ze willen winnen. Zlatne Uste uit New York, zonder Balkan-achtergrond, hoopt er vlekkeloos te spelen. De Roma-Servische bandleden van Demiran Cerimovic Orchestra hopen te winnen, zodat ze het hele jaar werk als muzikant hebben en ervan kunnen leven. De gevoelens over de aanwezige Amerikanen is gemengd, de herinneringen aan bombardementen op Servië (1995) zijn nog levendig. Brasslands is niet alleen een bruisende festivalregistratie maar geeft ook een beeld van de Servische cultuur en het dagelijks leven.