Bellas mariposas
En toch is het meisje goedgemutst. Ze vertelt openhartig - soms rechtstreeks in de camera - over haar liefde voor buurjongen Gigi en haar band met hartsvriendin Luna. Bellas mariposas, gebaseerd op een verhaal van Sergio Atzeni, volgt een dag uit Caterina's leven. De dag waarop ze vreest voor het leven van Gigi, omdat haar broer Tonio gedreigd heeft hem te vermoorden. En de dag waarop ze ontdekt dat Gigi verliefd is op het sletje van de buurt.
Maar het is ook de dag waarop Caterina en Luna naar het strand gaan, heel veel ijsjes eten, giechelen en zwemmen. In de beste Italiaanse traditie van films als Brutti, sporchi e cattivi en het recente Gomorrah toont regisseur Salvatore Mereu armoede en ellende, maar dankzij Caterina's blik is de film ook een eigentijdse versie van Zazie dans le métro - vol jeugdige overmoed en onverstoorbaar optimisme.