Torres & cometas
Guimarães, gesticht in de negende eeuw na Christus, ligt in het noorden van Portugal. Vanuit deze stad voerde Afonso Henriques strijd tegen de Spaanse machthebber en in 1128 riep hij er de onafhankelijkheid uit. Guimarães - inmiddels op de werelderfgoedlijst - werd de eerste hoofdstad van het nieuwe koninkrijk. Vorig jaar was het stadje, samen met Maribor in Slovenië, de Europese Culturele Hoofdstad.
In het kader hiervan zijn een aantal films gemaakt, waaronder Centro histórico door Aki Kaurismäki, Pedro Costa, Victor Erice en Manoel de Oliveira. Torres & cometas past ook in dit rijtje. Samen met geluidsman Didio Pestana cirkelt Gonçalo Tocha als een komeet rond het middeleeuwse stadje. Tegen de achtergrond van de met imposante kantelen getooide stadsmuren, waar de tekst ‘hier is Portugal geboren’ in staat gebeiteld, dompelt hij zich onder in een levend verleden vol heiligen, historische sleutelfiguren en vooral muziek, heel veel muziek - van strijkorkest tot feestband met accordeons.