Three Stories
Drie novellen over moord, geweld en de dood, maar toch vooral over mannen en vrouwen, kinderen en oude mensen. Over het paradoxale van de aard en het gedrag van mensen. Een zwarte komedie, zo inktzwart dat de humor je rillingen bezorgt en je bang wordt van het geluid van je eigen lach. ‘Ik hou niet van mannen. Ik hou niet van vrouwen. Ik hou niet van kinderen. Ik ben niet dol op mensen. Van mij krijgt deze planeet het cijfer nul.’ Deze beroemde uitspraak van Ofa (Renata Litvinova), de femme fatale en seriemoordenaar uit de tweede novelle, is door sommige recensenten ten onrechte opgevat als een ‘boodschap’ van de film en zelfs als het persoonlijke motto van Moeratova - ze zou een mensenhater zijn. Het is echter een veelvoorkomende misvatting die voortkomt uit de zeer provocatieve aard van Three Stories. In feite is dit een briljant voorbeeld van Moeratova’s ‘gevaarlijke methode’, waarmee ze de algemene moraal op speelse wijze ontmaskerd en ondermijnt, zonder enige angst of sentimentaliteit.