The Island of St. Matthews
Jaren geleden vroeg de Amerikaanse filmmaker Kevin Jerome Everson aan zijn tante waar hun oude familiefoto’s waren gebleven. Haar antwoord - 'Die zijn allemaal verloren gegaan bij de overstroming' - vormde de aanzet voor deze rondgang langs de bewoners van Westport, een plaats net ten westen van Columbus, Mississippi.
Zij halen herinneringen op aan de grote overstroming van de Tombigbee-rivier in 1973, waarbij sommige bewoners alles verloren. Ook vele erfstukken en foto’s van de Eversons zijn opgeslokt, waarmee een deel van de familiegeschiedenis verdween.
De onafhankelijk werkende veelfilmer Everson maakte eerder talloze korte en lange films over de arbeiderscultuur van zwarte Amerikanen. Nu brengt hij een lofzang op de zwarte bewoners langs de Tombigbee-rivier: zijn familie, een kapper, een sluiswachter, toevallige passanten. Zij gebruiken de rivier voor vele doeleinden. In lange shots, gedraaid op 16mm, toont Everson een waterskiër, het vollopen van de sluis en een doop in dezelfde rivier die voor zo veel ellende heeft gezorgd.