The Charm of Others
Hyperrealistisch komisch drama over een groep werknemers in een kleine, Japanse automatenfabriek. De jongemannen keuvelen in hun armoedige kantine over vrouwen en elkaar. Om de verveling te verdrijven, spelen ze voetbal op het kleurloze bedrijventerrein.
Helemaal rimpelloos zijn de verhoudingen niet: ‘senior’ werknemer Takahashi vindt het leuk om zijn collega Yoda dagelijks te laten voelen dat die onderaan de ladder staat. Yoda reageert nauwelijks. Ondertussen probeert Sakata, een vrolijke jongen, tevergeefs bevriend te raken met de zwijgzame Yoda.
De ensemblefilm toont op droogkomische wijze het dagelijks leven van deze zo normale Japanse jongens, die nog met één been in hun kindertijd staan, maar al volwassen keuzes dienen te maken. De regisseur speelt zelf de rol van de charmante Sakata, die met een scherp oog kijkt naar zijn collega’s. En dat doet hij ook in de rol van filmmaker: zijn heldere blik legt de verhoudingen in rap tempo bloot.