Sleepless Night
Zoals tijdens een wandeling in een zwoele zomernacht nieuwe gevoelens komen bovendrijven, zo krijgen in deze intieme studie van een alledaagse relatie ongrijpbare zaken langzaam vorm. Hyun-Soo en Joo-Hee zijn twee jaar gelukkig getrouwd, maar in hun argeloze gesprekken op de bank en in bed, of in de conversatie met vrienden sluipt toch het ongemak binnen. Kleine wrevel over onbetaald overwerk op zondag bijvoorbeeld, en natuurlijk de vraag of ze een kind zullen nemen of niet.
Hoewel Sleepless Night in dramatisch opzicht tamelijk minimalistisch is, voelen we dat er veel op het spel staat. De aanrakingen van Hyun-Soo en Joo-Hee zijn nog altijd teder, maar er is veel dat ongezegd blijft. Behalve in dromen. Tot een gestolen fiets voor onverwachte inzichten zorgt.
In deze nieuwe film na zijn veelgeprezen - en ook in Rotterdam vertoonde - debuut Eighteen (2009) verwerkte Jang Kun-Jae persoonlijke ervaringen en die van zijn acteurs. Sleepless Night kreeg onder meer de publieksprijs op het festival van Jeonju (Zuid-Korea).