Poor Folk
Midi Z is een van de grote beloften van de Aziatische cinema. Een jaar geleden presenteerde hij in Rotterdam Return to Burma, een tragikomische film over een straatarm land waar alles om geld draait.
Poor Folk borduurt hierop voort. De zus van hoofdpersoon A-Hong valt in handen van mensensmokkelaars. Zelf reist hij door naar Bangkok en begint een leven als hosselaar in de marge. Met een andere illegale Birmees licht hij Chinese toeristen op en verkoopt hij grondstoffen voor amfetamine aan zwaarbewapende gangsters. Als hij eenmaal genoeg geld bij elkaar heeft om zijn zus vrij te kopen, loopt het spoor naar de mensensmokkelaars dood. En dan komt hij in contact met San Mei, het hoertje dat in ruil voor een beloofde verblijfsvergunning bemiddelt voor de criminelen.
Poor Folk heeft alle ingrediënten van een misdaadfilm, maar is vooral een verhaal over ontworteling en vervreemding. In de lang gerekte totaalshots sudderen droefheid en onverwachte humor constant onder het oppervlak.