Nairobi Half Life
Keniase Oscarinzending over een jonge acteur uit een boerendorp in Kenia die het hoopt te maken in Nairobi, maar er als snel achterkomt waarom de hoofdstad Nairobbery wordt genoemd. Hij belandt per ongeluk in de misdaadwereld terwijl hij juist een aanstelling bij het populaire Phoenix Theatre heeft bemachtigd.
Zijn dubbelleven kent wel wat voordelen. Zo weet hij zich de ene dag staande te houden tussen de criminelen dankzij zijn acteertalent, en kan hij de andere dag zijn theaterrol als dief nog doorleefder spelen.
Nairobi Half Life is het goed geoliede resultaat van een trainingsinitiatief van One Fine Day Films, DW-Akademie en de Keniase productiemaatschappij Ginger Ink, waarbij opkomende filmmakers uit heel Afrika na een workshop werden uitgekozen om een film te maken onder supervisie van Tom Tykwer en Soul Boy-scenarist Billy Kahora. Debutant Gitonga weet het rumoer en de grimmigheid van downtown Kirinyaga Road goed te vangen. Ook de ongelooflijk gore wc-ruimte van de gevangenis is zeer plastisch verbeeld.