Mater Dolorosa
Familie is belangrijk in de Filippijnse film, stelt regisseur B. Alix Jr. In zijn onderkoelde maar toch geladen misdaaddrama Mater Dolorosa speelt de in de Filippijnen zeer bekende actrice Gina Alajar een vrouw die de illegale activiteiten in een oude wijk van Manilla domineert. Het welzijn van haar familie moet ze afwegen tegen de belangen van het criminele bedrijf dat ze samen met haar kinderen voert. Haar zoons Joseph en Eli gaan over gestolen auto's, drugs en gokken. Haar dochter Fatima vormt de schakel met de corrupte politie. Benjamin, de jongste, probeert ze buiten schot te houden. Voorafgaand aan Nieuwjaar komt alles in een gevaarlijke stroomversnelling wanneer de burgemeester en diens criminele zoon een tegenaanval inzetten, terwijl interne spanningen de familieharmonie bedreigen.
Opvallend is de sobere maar trefzekere stijl (muziek ontbreekt vrijwel geheel) met krachtige, zorgvuldig gecomponeerde beelden in een aan zwart-wit grenzend palet, waarbij het zwaartepunt steeds bij de acteurs ligt.