Matei Child Miner
Het fictiedebuut van documentairemaakster Alexandra Gulea gaat over de 11-jarige Matei, die al jaren bij zijn grootvader woont omdat zijn ouders in Italië zijn gaan werken. Door een vergissing wordt de jongen ten onrechte van school gestuurd. Zijn altijd begripvolle grootvader reageert onverwacht agressief.
Matei vlucht naar Isidor, een herder die in de heuvels werkt. Een bezoek aan het Natuurhistorisch Museum in Boekarest verandert zijn leven, al krijgt hij na terugkomst in zijn eigen stad meer verandering te verstouwen dan hij zich gewenst had. Als zijn moeder uit Italië overkomt om de jongen mee te nemen, weigert hij te vertrekken. Zijn toekomst ligt in Roemenië, vindt Matei.