Lore
Na haar veelgeprezen debuutfilm, het gevoelige coming-of-agedrama Somersault (2004), stortte de Australische Cate Shortland zich op een thema dat veel verder van huis ligt: de fysieke en mentale ruïnes in het Duitsland van 1945, direct na de capitulatie. Toch gaat ook Lore weer over opgroeien en keuzes maken.
Lore (een indrukwekkende rol van Saskia Rosendahl) is een meisje met een rotsvast geloof in de waarden van haar opvoeding. Dat geloof komt zwaar onder druk te staan wanneer kort na Hitlers zelfmoord zowel haar vader, een SS-er, als haar moeder verdwijnen - vermoedelijk naar de gevangenis. Lore staat er alleen voor en moet haar jongere zusje en drie broertjes in veiligheid zien te brengen.
Met sensitief, gloedvol camerawerk en een secure soundtrack vangt Shortland Lores gemoedstoestand. Door consequent het standpunt van het meisje te kiezen, vermijdt de film een te makkelijk moreel oordeel. Lore, een intiem verhaal over indoctrinatie en de ineenstorting van een wereldbeeld, won onder meer de publieksprijs op het filmfestival van Locarno.