Lorenzo is een 14-jarige hoogbegaafde eenzaat met donkerbruine krullen en helblauwe ogen, die in opdracht van zijn overbezorgde moeder bij een psychiater loopt. Omdat hij niet met zijn klasgenoten mee wil op ski-kamp, verschanst hij zich heimelijk in het souterrain van het ouderlijk huis. Daar krijgt hij gezelschap van zijn halfzus: de bloedmooie, verslaafde, tamelijk onhandelbare Olivia.
Io e te - een coming of age-film die ook wat wil zeggen over familiebanden en de staat waarin Italië verkeert - is een verfilming van de gelijknamige roman van de Italiaanse bestsellerauteur Niccolò Ammaniti, die ook meeschreef aan het scenario. De regie is van veteraan Bernardo Bertolucci; het is zijn eerste film sinds The Dreamers in 2003, en voor het eerst in dertig jaar dat hij weer een film in Italië maakte.
De debutanten Jacopo Olmo Antinori en Tea Falco zijn mooi in de hoofdrollen, en de nadrukkelijk aanwezige soundtrack is fijn, met nummers van The Cure, Arcade Fire, Muse, Red Hot Chili Peppers en David Bowie.