Inori
Pedro González-Rubio, in 2010 Tiger Award-winnaar met Alamar, werd door de Japanse cineaste Naomi Kawase uitgenodigd om deel te nemen aan het project NARAtive van haar Nara Film Festival. Enige voorwaarde voor de te produceren film was dat deze zich zou afspelen in de omgeving van Kawase's geboorteplaats Nara - in de achtste eeuw hoofdstad van Japan.
Aldus toont de documentaire Inori (Gouden Luipaard Filmmakers of the Present in Locarno) het vrijwel tot stilstand gekomen leven in Kannogawa, een bergdorpje in die streek, schitterend gelegen in een vallei tussen dicht beboste, waterrijke heuvels. Vroeger hoorde je overal kinderen spelen, herinnert een van de bewoners zich, maar nu is het schooltje gesloten. Bij gebrek aan werk is de jeugd weggetrokken. Alleen een paar ouderen zijn achtergebleven en mijmeren tijdens hun dagelijkse bezigheden over hoe het ooit was. Binnenkort is de berg weer gewoon een berg, merkt iemand met weemoed op. González-Rubio legt het vast in kalme beelden waarin de natuur zeer aanwezig is. Een zekere thematische verwantschap met Alamar is onmiskenbaar.