In the Fog
Het westelijke grensgebied van de Sovjet-Unie, 1942; de lokale partizanen verzetten zich hevig tegen de Duitse bezetters. Twee partizanen krijgen de opdracht een buurtgenoot, die wordt verdacht van collaboratie, te doden. Sushenya, zoals de man heet, probeert uit alle macht zijn onschuld te bewijzen, terwijl hij door zijn kameraden het bos in wordt gevoerd.
In the Fog is gebaseerd op het gelijknamige boek van de Wit-Russiche schrijver en sociaal activist Vasil Bykov (1924-2003). De Oekraïner Sergei Loznitsa (My Joy) goot het ambivalente, looiige oorlogsdrama passend in oneindig veel grauwtinten.
Het door het Nederlandse Lemming Film, met steun van het Filmfonds gecoproduceerde In the Fog was in 2011 een CineMart-project. Op het festival van Cannes werd de intrigerende moraliteit bekroond door de FIPRESCI, de federatie van filmjournalisten. Zie ook Letter in Tiger Awards Competition for Short Films.