Getting to Know the Big Wide World
Dit meesterwerk van de jonge Moeratova vertelt op een voor die tijd ondenkbare wijze over de bouw van een tractorfabriek. Ze gebruikt een poëtische cinematografische taal om vorm te geven aan de vormeloze ruimte, een onafgebouwd gebouw en de wankele relaties van de personages. Ze maakt een tedere film over de armoedige, maar tegelijk ook verheven voltooiing van het gebouw. In deze lyrische film vermengen schilderachtige beelden zich met levensechte scènes, doorspekt met volkse en socialistische intermezzo´s.
Zoals in de experimentele kunst van Fellini de kracht van het gewone volk de lyrische achtergrond van zijn talent versterkt, zo democratiseert de ongebreidelde emotionaliteit van deze film Moeratova´s verfijnde kunst.