El muerto y ser feliz
Met een geel koffertje vol morfine dat hij kocht van een verpleegster die ook erotische diensten verleent, begin de terminaal zieke ex-huurmoordenaar Santos aan zijn laatste reis. De bestemming van deze 'everyman' is even ongewis als zeker, want hoe grillig zijn koers ook is, de dood zal hij niet ontlopen. Of is er toch een manier om voort te leven?
In zijn oude auto die hij liefkozend Camborio noemt, trekt de even innemende als ondoorgrondelijke Santos door weidse Argentijnse vlaktes en langs schamele hotelletjes. Onderweg krijgt hij gezelschap van een jonge vrouw die ook iets met de dood heeft.
Een liefdevolle roadmovie met soms onverwacht absurde trekjes en een tegendraadse toevoeging: een voice-over die de gebeurtenissen van commentaar voorziet en ons ervan bewust maakt dat we naar een film kijken. Bekroond met de FIPRESCI-prijs van de internationale kritiek in San Sebastian, waar José Sacristán (Santos) onderscheiden werd als Beste Acteur.