Diego Star
Het Russische cargoschip waar de Afrikaanse monteur Traoré (Issaka Sawadogo, in 2012 te zien in Nicolas Provosts The Invader) op werkt, strandt voor de kust van een winters Canada. Traoré wordt verantwoordelijk gehouden voor het falen van de motor. Onterecht, beweert de technicus: die motor was hartstikke antiek.
Terwijl de Canadese autoriteiten onderzoeken wat er werkelijk aan de hand is, wordt de multiculturele crew van het schip ondergebracht bij de lokale bevolking. Traoré vindt onderdak bij Fanny, een alleenstaande moeder die op deze manier wat extra geld verdient. Aanvankelijk houdt ze afstand, maar al snel pakt de boomlange Afrikaan haar in met zijn zachtaardige karakter. Maar dan wordt Traoré door zijn bazen ontslagen. Hij staat op straat, 10.000 kilometer van huis.
Diego Star is een mooi gefilmd sociaal-realistisch drama over een wereld waarin arbeiders als wisselgeld worden beschouwd voor behoud van de winst. Binnen die schrijnende onrechtvaardigheid flakkert menselijkheid op. Maar is dat genoeg?