De nieuwe wereld
Mirte is schoonmaakster in het aanmeldcentrum voor asielzoekers bij de luchthaven Schiphol. Wie als vluchteling Nederland binnenkomt, verblijft maximaal tien dagen in dit met stapelbedden ingerichte voorportaal van het beloofde land - een plaats en periode die buiten het gewone leven lijken te staan.
Dit niemandsland is een plek die past bij Mirte. Zij is een door het leven beschadigde vrouw, bits en defensief, die houvast zoekt in de routine van de zwabber en zelfs haar zoontje op afstand houdt. Maar als de West-Afrikaanse Luc opduikt, moet ze haar schild laten zakken. Luc krabt haar emotioneel open. Een voorzichtige liefde bloeit op, waarna het afscheid des te schrijnender is.
De nieuwe wereld vertelt over deze grote emoties met beeldende details. De dialogen zijn spaarzaam, de grauwe decors illustratief voor een bestaan in de marge van de samenleving. De mooi volgehouden stugheid van Bianca Krijgsman als Mirte zorgt ervoor dat deze liefdestragedie-in-tien-dagen niet te zoet wordt.