Brief Encounters
Het ontbreekt de jonge Valentina aan niets: ze heeft een man, een goede baan en een hoge maatschappelijke status. Toch kan dat alles de leegte om haar heen niet vullen. Haar man, een geoloog (gespeeld door de Russische singer-songwriter en cultfiguur Vladimir Visotski) is altijd weg, haar werk bij de overheid is saai en haar huis is leeg. Als er een meisje (Nina Ruslanova) arriveert dat verliefd wordt op haar man, beziet Valentina dit met een mengeling van nieuwsgierigheid, medeleven en onthechting. Moeratova beschouwt deze film als de echte start van haar stormachtige artistieke carrière. En inderdaad worden hier haar unieke stem en visie zichtbaar, die beide op paradoxen berusten: romantiek valt samen met desillusie, de hartstochtelijke toon verandert in afstandelijkheid, en vice versa. Toen de beoogde hoofdrolspeelster op het laatste moment afzegde, besloot Moeratova de rol van Valentina zelf te spelen. Hoe indrukwekkend ze dat ook deed, ze heeft daarna nooit meer in een film gespeeld.