Andrea Arnold verfilmde Emily Brontë’s Wuthering Heights zoals het verhaal bedoeld is: duister en sensueel. Woorden klinken nauwelijks, ogen zien ogen, huid raakt huid als niemand kijkt en ondertussen slaat de ziedende regen tegen de ramen. De heide buiten is als een onbekend land, waar de landhuizen uit Brontë's oorspronkelijke verhaal vervangen zijn door gammele boerderijen, afgesloten van de wereld.
Deze achttiende adaptatie van de roman maakt van Heathcliff nog meer een buitenstaander dan hij al was, door de casting van de zwarte acteurs Solomon Glave en James Howson als de jonge en oudere Heathcliff. De sfeer is vijandiger dan ooit: de eerste keer dat de jongen verschijnt wordt hij meteen in zijn gezicht gespuugd. Wuthering Heights ging nooit over de romantische liefde, verklaarde Arnold in interviews, maar over obsessie. Die obsessie, die ongeremde, destructieve energie heeft ze weten te vangen.