Totem
De familie Bauer neemt een hulp in de huishouding aan. Deze jonge vrouw, Fiona, wordt met slechts enkele basisinstructies midden in het vijfkoppige gezin geplaatst. De bewoners leiden hun eigen leven; ze trekken zich weinig van elkaar aan, en het maakt hen niet uit hoe ze door de buitenwereld worden gezien.
Fiona bereidt zich zonder vragen te stellen en zonder commentaar voor op elke nieuwe dag. Ongemakkelijke etentjes, tragische eenzaamheid en onaangepast gedrag lijken haar niet uit evenwicht te brengen. Niemand in huis merkt dat Fiona zelf ook met zaken worstelt.
Totem speelt zich af in het Ruhrgebied, maar tijd, plaats en context doen er eigenlijk weinig toe in dit verontrustende, nuchter gefilmde drama. Het gedrag, de keuzes en de dagelijkse routines van de hoofdpersonen worden noch aan Fiona, noch aan de kijker uit de doeken gedaan. Volslagen normale momenten worden afgewisseld met absurdistische scènes; de tamme konijnen in de tuin zijn even vanzelfsprekend als de gekoesterde nepbaby’s in de kinderkamer.