The Whirlpool
Bij de Canadese Niagarawatervallen vindt een ontmoeting plaats tussen de twintigers Victor en Agathe. Twee verloren zielen, die voor elkaar vallen. De Parisienne Agathe, geadopteerd en in een gecompliceerde relatie verwikkeld met haar therapeut, is alleen op vakantie. Victor heeft te maken met een familiedrama.
Hun problemen staan een gepassioneerde verhouding niet in de weg; ze vrijen en filosoferen nachtenlang over hun liefde, hun moeilijke verleden en een mogelijke toekomst. Maar Victors spoken blijken nog springlevend.
The Whirlpool is een experimenteel, rauw filmproject met een klein budget en een grote dosis fantasie, gefilmd met kleine, handheld camera’s, waaronder een iPhone-camera. De productie vond haar oorsprong in e-mails tussen regisseur Alvin Case en de Franse actrice Agathe Feoux. Hun correspondentie leverde ideeën op voor de verhaallijn, de locaties en eventuele thema’s. Tijdens de opnameperiode ontwikkelde dat ruwe materiaal zich tot een caleidoscopisch, speels verhaal, geholpen door acteerwerk, emotie en improvisatie.