The Invader
In de hypnotiserende openingsscène van The Invader, die refereert aan de Italiaanse meester Michelangelo Antonioni én aan Gustave Courbets vermaarde schilderij L’origine du monde, wandelt het Belgische topmodel Hannelore Knuts poedelnaakt over het strand, wanneer ze een aantal in doodsnood verkerende Afrikaanse vluchtelingen ziet aanspoelen.
Wat volgt is een intense, stijlvaste kruising tussen sociaal drama, wraakfilm en Lynchiaanse trip, waarin het aardse paradijs de hel blijkt voor een van de vluchtelingen, Amadou. In een spookachtig Brussel gaat de man illegaal aan de slag op een bouwwerf. 'Je bent hier niets. Helemaal niets', krijgt hij direct te horen van zijn louche baas.
The Invader is het speelfilmdebuut van de Vlaamse videokunstenaar en kortfilmmaker Nicolas Provost, op het filmfestival van Gent onderscheiden met de Jo Röpke Award voor jong Vlaams Filmtalent en in Genève op het Cinéma tous écrans bekroond als beste regisseur. Ook het camerawerk van Frank van den Eeden verdient lof, net als de glansrol van Issaka Sawadogo, die zeer overtuigend schakelt tussen slachtoffer en geweldenaar.