The Blindfold
In het hedendaagse Indonesië speelt religieuze radicalisering een steeds grotere rol. De verboden Indonesische Islamitische Staat (NII) rekruteert met succes onder de jongeren, die geen uitzicht hebben op een opleiding of werk. Nugroho vertelt drie verschillende verhalen: dat van het meisje Rima, dat zich ontpopt als een waardevolle medewerkster van de NII; Jabir, die uit geldgebrek met school stopt en terugkeert naar zijn ouders, en Asimah, de moeder van de door de NII ontvoerde Ainsi.
Rima doet het zo goed, dat ze een leidende rol krijgt, maar dan blijkt al snel dat de islamitische conventies geen ruimte laten voor haar ambities. Jabir sluit zich bij radicale moslims aan, uit frustratie over het uitzichtloze bestaan van zijn ouders. Asimah loopt de hele stad af, op zoek naar haar dochter. Nugroho (Leaf on a Pillow, Opera Jawa) maakte de film met een klein budget (nog geen 100 duizend euro) met voornamelijk niet-professionele acteurs.