Skoonheid
François van Heerden heeft alles onder controle. De veertiger runt een goedlopende houthandel in Bloemfontein. Hij heeft een mooi huis, een lieve vrouw, geslaagde kinderen - kortom, hij bezit alle status die een conservatieve Zuid-Afrikaner zich kan wensen. Zo af en toe rijdt hij naar een afgelegen boerderij en blijft een avondje weg - maar wat zich daar precies afspeelt, hoeft niemand te weten.
Wanneer hij op het huwelijk van zijn dochter de 23-jarige Christian ontmoet, blijken de pijlers onder zijn keurige leven toch niet zo stabiel. De knappe verschijning van Christian laat François niet meer los.
Met Skoonheid bewijst de jonge Zuid-Afrikaanse regisseur Oliver Hermanus dat zijn sterke debuutfilm Shirley Adams (2009) geen toevalstreffer was. In zijn uitgebalanceerde, beklemmende tweede speelfilm gaat het om verdrongen lusten, vastgeroeste denkbeelden en de bokkensprongen die mensen maken wanneer hun levensovertuiging aan het wankelen wordt gebracht. Skoonheid was de eerste Afrikaans gesproken speelfilm die werd geselecteerd voor het filmfestival van Cannes.