SF - Paraati
Het Finland van 1939 doorgelicht. Het verhaal is simpel: zingende taxichauffeur ontmoet zingende gids in een verblindend witte en zonnige noordelijke hoofdstad. Het onderliggende verhaal is complexer: er is werkeloosheid, een autoritair systeem, een volk in vele uniformen dat van slag is door een algehele onrust - er staat iets te gebeuren. Dat 'iets' zouden de Olympische Spelen in Helsinki moeten zijn, maar het werd de Winteroorlog. En om het nog interessanter te maken: hoewel deze alom geliefde, muzikale komedie (waarvan de liedjes inmiddels in het Finse pop-dna zitten) werd gemaakt vlak voordat de oorlog uitbrak, werd hij pas daarna uitgebracht - waardoor je je afvraagt hoe toen sommige tekstregels opgevat werden...