Orgia (ou: O homem que deu cria)
De enige speelfilm van de bekende schrijver João Silvério Trevisan is een radicale afwijzing van de Cinema Novo. Orgia kannibaliseert mainstream culturele tendensen, clichés over de tropen en afgezaagde Braziliaanse literaire mythen over de sertão (het achterland), en dat alles hoogst oneerbiedig verpakt. De film wekte de woede van de censuur (hij werd onmiddellijk verboden) en dreef intellectuelen tot wanhoop in hun pogingen de film te duiden.
De film gaat ogenschijnlijk over een groep allegorische schepsels die elkaar langzaam vinden in een zoektocht naar een land - een uitdrukking van afwisselend euforische gevoelens (economisch wonder! voetbalglorie!) en angsten (geheime politie-eenheden! toezicht op de media!), die het Brazilië van eind jaren zestig beheersten.