Los pasos dobles
De Franse schrijver en kunstenaar François Augiéras (1925-1971) hield van avontuur, van grote gebaren en van mystificatie. Zo maakte hij een serie enorme fresco's in een bunker in de Malinese woestijn, die hij vervolgens opzettelijk door de oprukkende zandduinen liet verzwelgen. Latere generaties moesten het grootse meesterwerk - de 'Sixtijnse kapel van de woestijn' - maar op zien te sporen.
Miquel Barceló, een van de meest vooraanstaande hedendaagse Spaanse kunstenaars, is gefascineerd door het werk en het levensverhaal van Augiéras. Ook hij werkt vaak in Mali, waar hij inspiratie vindt voor zijn sculpturen en schilderijen.
De Catalaanse regisseur Isaki Lacuesta maakte naast een documentaire over Barceló, El cuaderno de barro, in dezelfde periode ook de fictiefilm Los pasos dobles: een complexe, betoverende mix van fantasie en werkelijkheid in een veelheid aan verhaallijnen, geïnspireerd door Barceló (die zelf ook een rol speelt in de film), Augiéras, en de verteltraditie van het Malinese Dogon-volk. Amateur-acteurs vertolken de meeste rollen in deze winnaar van de Gouden Schelp in San Sebastián.