'Dit land heeft me zo veel gegeven', verklaart Johann, een koppige jonge boer die in een afgelegen streek in Frankrijk de traditie van zijn vader en diens voorvaderen voortzet. Hij voelt zich sterk verbonden met de aarde, de dieren en de andere inwoners van deze kleine gemeenschap. Af en toe slaapt hij bij een vriendin, en soms zoekt hij zijn zus op die in een inrichting verblijft. Hij is zo sterk geworteld dat hij als enige van de boerencoöperatie weigert mee te buigen met de economische tegenwind. Maar als de winter nadert, zal een nieuwe tragedie zijn laatste houvast wegslaan en Johann tot een radicale keus dwingen.
L'hiver dernier, een project van CineMart 2009 dat zijn première beleefde op het festival van Venetië, is de eerste lange speelfilm van de in Amerika geboren maar in België wonende John Shank. In kalme beelden en met weinig dialoog laat hij de schoonheid van het landschap contrasteren met een aangrijpend persoonlijk drama.