Lena
De tweede speelfilm van de Belgische regisseur Christophe Van Rompaey is een Nederlandse productie, gesitueerd in Rotterdam. Het platte Gentse dialect uit Aanrijding in Moscou (2008) is verruild voor een geprononceerd Randstedelijk accent. En de feelgoodhumor met een vleugje tragiek maakt plaats voor een serieuze dramatische toon met een komische noot.
De sterk debuterende actrice Emma Levie speelt Lena, een 17-jarig meisje dat worstelt met haar mollige lichaam en een Poolse moeder die haar voortdurend kleineert. Haar enige pleziertjes zijn linedancen en afstandelijke seks - totdat ze de populaire Daan ontmoet, die oprecht een oogje op haar lijkt te hebben. Lena weet niet hoe snel ze bij hem in moet trekken, maar houdt Daan niet iets voor haar achter? En hoe zit het met zijn als kluizenaar levende vader?
De camera verliest Lena in dit tedere coming of age-verhaal geen moment uit het oog. Van Rompaey kruipt helemaal in de belevingswereld van de onzekere puber, die leert voor zichzelf op te komen en ontdekt wat zelfrespect is.