King Curling
Zoals Kingpin het bowlen op de kaart zette, zo doet deze mild-satirische komedie dat met curling. Dit 'bowlen op het ijs' is razend populair in Noorwegen, en datzelfde kan gezegd worden van hoofdrolspeler en coscenarist Atle Antonson, die veel roem vergaarde in de hilarische tv-series van regisseur Ole Endresen.
Antonson speelt Truls Paulsen, een gearriveerde curling-ster. Gediagnosticeerd met een obsessief-compulsieve stoornis mag hij geen wedstrijden meer spelen. Maar dan hoort hij dat zijn coach Gordon op sterven ligt, en besluit hij zich te wreken. Truls verlaat zijn vrouw, stopt met zijn medicijnen en trommelt zijn oude teammaten op. Als ze erin slagen het nationale kampioenschap te winnen, kan Gordon zijn dure longtransplantatie ondergaan.
Endresen kleedt zijn antiheldenfilm aan met kitscherige jaren 70- en 80-decors, ondersteund door een dito vrolijke soundtrack. De running gags, die de winnaarsmentaliteit op de hak nemen, werken dankzij de perfecte timing van de acteurs.