Kill List
Ben Wheatly is het nieuwe wonderkind van de Britse cinema. Hij debuteerde in 2009 met het door hemzelf gefinancierde Down Terrace, een gewelddadige gangstercomedy. Het vervolg, de horrorfilm Kill List, heeft dezelfde kwaliteiten als zijn debuut: een quasidocumentaire stijl, naturalistisch acteren, deels geïmproviseerde dialogen en een flinke dosis zwarte humor. Wheatly baseerde de laatste helft van Kill List op de nachtmerries die hij had als kind.
De lichtgeraakte en werkloze Jay, een getroebleerd veteraan die diende in Irak en Afghanistan, neemt samen met zijn Ierse maat Gal een nieuwe klus aan. Maar wie is eigenlijk de mysterieuze opdrachtgever van de twee huurmoordenaars? Met een 'kill list' in hun handen reizen ze door Engeland. Overdag doen ze stoïcijns hun werk, 's nachts verblijven ze in sfeerloze hotels.
Halverwege Kill List gaat het sociaal-realisme over in verontrustende bovennatuurlijke horror. De vreemdste film van het jaar heeft bovendien een einde waar je flink over kunt napraten.