Jouer Ponette
In 1996 won de 4-jarige Victoire Thivisol tot verrassing van velen de prijs voor beste actrice op het Filmfestival van Venetië voor haar hoofdrol in Jacques Doillons Ponette. Hoe kon een kleuter nou met deze prijs naar huis gaan?
De documentaire Jouer Ponette laat zien hoe geduldig regisseur Doillon met haar werkte, van de eerste desastreuze draaidag tot de triomf in Venetië. Jouer Ponette bestaat vrijwel uitsluitend uit materiaal dat met een zwart-witcamera werd gefilmd van de video-assist op de set van Ponette. De kwaliteit is niet denderend, maar in al dit ruwe materiaal - repetities, meerdere takes en beelden van tussen de opnames door - schuilt een meditatie over het mysterie acteren. Het ene moment ravot Thivisol speels op de set, nog geen minuut later is zij de opperste concentratie en belichaamt zij uiterst geloofwaardig de rol van meisje dat moet leren om te gaan met de recente dood van haar moeder, terwijl zij het concept dood niet snapt.