Fairytale
Fairytale documenteert het gelijknamige project van Ai Weiwei voor documenta 12, het vernieuwende, vijfjaarlijkse Europese kunstevenement in het Duitse Kassel, dat in 2007 werd gehouden. Ai Weiwei nodigde 1001 Chinese burgers van uiteenlopende leeftijden en achtergronden uit naar Duitsland om 28 dagen lang hun eigen sprookje te beleven. Het was het opzienbarendste kunstwerk van documenta 12.
Naast de ideeën van de kunstenaar achter dit werk, brengt deze 152 minuten durende film het hele proces in beeld - van de voorbereidingen op het project tot de obstakels die de genodigden moesten nemen voor ze naar Duitsland konden reizen. (Ai Weiwei Studio)