Demain?
Tragische kunstenaarslevens, ze zijn een dankbaar onderwerp voor films. Zeker als ze hetzelfde eindigen als Shakespeare's Romeo & Julia. De Franse regisseur/scenarioschrijver/actrice Christine Laurent verfilmt in deze subtiele, onderkoelde biografie het leven van Delmira Agustini (1886-1914), een beroemdheid binnen de vrouwelijke dichtkunst in Latijns-Amerika. Als lid van de Uruguayaanse aristocratische klasse bracht Agustini haar korte leven door in weelderige landhuizen, door Laurent stijlvol in beeld gebracht. Hier had ze alle ruimte voor het schrijven van haar zinnenprikkelende, erotische gedichten.
Laurent richt zich vooral op het grillige liefdesleven dat aan Agustini's werk ten grondslag lag. Haar relatie met de bezitterige Enrique Job Reyes ging over pieken en door dalen. Hij wil met haar trouwen, maar zij twijfelt, en moet het daarbij ook nog opnemen tegen haar dominante moeder. Het Frans gesproken Demain? groeit zo ook uit tot het portret van een jonge vrouw die, ondanks dat ze opgroeit in relatieve vrijheid, haar onafhankelijkheid moet bevechten.