Damsels in Distress
Met Metropolitan (Oscarnominatie), Barcelona en The Last Days of Disco schreef regisseur/scenarist/producent Whit Stillman drie van de meest gezichtsbepalende Amerikaanse onafhankelijke films van de jaren '90 op zijn naam. Na dertien jaar afwezigheid keert hij terug met deze komedie. Daarin springen weer vooral de gevatte dialogen in het oog van zijn altijd wat bizarre personages.
Stillman geeft een kijkje in de ziel van de rijke Amerikaanse jeugd. Drie aantrekkelijke studentes, onder leiding van de dominante Violet, nemen nieuwkomer Lily onder hun hoede. Ze leren haar wat te dragen, wie te daten, en, opvallend, hoe zelfmoorden op de campus te voorkomen. Maar dan komen er mannen in het spel.
Deze samenvatting doet eigenlijk geen recht aan de plot vol vreemde vertakkingen. Stillman zorgt voor een nieuw tragikomisch hoofdstuk in het subgenre van de vriendinnetjeskliekfilm die met Clueless een hoge vlucht nam, geholpen door een cast met televisiesterren Analeigh Tipton, Adam Brody en Megalyn Echikunwoke.