Confiseries et jouets
Vivement le Cinéma (Jérôme Prieur)
Deze documentaire plaatst het begin van de filmgeschiedenis een eeuw voor de Lumières. Zou de cinema ook mogelijk geweest zijn zonder Robertson, Reynaud, Plateau, Muybridge of Marey?
In 1886 interviewde de fotograaf Nadar een wetenschapper voor zijn 100ste verjaardag. ‘s Werelds eerste media-interview komt nu tot leven als film, gedragen door de voice-over van Agnès Varda. Een langzame animatie van foto’s leidt tot een heropvoering, gebaseerd op de gestenografeerde dialoog zoals die na de ontmoeting werd gepubliceerd in Le Journal Illustré. Het interview met de gevierde wetenschapper Chevreul gaat van biologie via impressionisme en roekeloze ballonvaarders tot de kunst van het oud worden.