Born in Beijing
Ma Li maakt al jarenlang documentaires voor de televisie. Na een film over Tibetaanse hemelbegrafenissen, Mirror of Emptiness, maakte ze nu een al even aangrijpend en in kristalhelder zwart-wit gedraaid werk.
Born in Beijing vertelt het verhaal van de zogenaamde ‘petitioners’; burgers die zich onrechtmatig behandeld voelen door de lokale autoriteiten, en in de hoofdstad genoegdoening zoeken - naar schatting wonen er in Beijing meer dan honderdduizend petitioners. Deze mensen, belaagd door de zogenaamde ‘interceptors’ (zie de film Interceptor From My Hometown), trotseren barre armoede in hun strijd tegen misstanden en corruptie.
Ma Li volgde zes jaar lang de inspanningen en ontberingen van een groep dakloze petitioners in het zuiden van Beijing. De oorspronkelijke titel Jing sheng (‘geboren in Beijing’), verwijst naar een vrouw in de film die meer dan dertig jaar geleden in Beijing geboren werd; haar moeder was daarheen gekomen op zoek naar gerechtigheid.