Bachelor Mountain
Ontroerend en menselijk portret van een groep werkloze en vooral eenzame mannen, die achterbleven toen hun vrouwen naar de stad verhuisden op zoek naar werk. In de provincie Heilongjiang waren zij werkzaam in de houtindustrie, maar de ontbossing heeft zijn tol geëist. Zo is er de 46-jarige San Liangzi. Twaalf jaar geleden scheidde hij van zijn vrouw en raakte werkloos. Al tien jaar heeft hij een oogje op Wang Meizi, de enige vrijgezelle vrouw in de buurt. Maar de liefde is niet wederzijds.
Regisseur en autodidact Yu Guangyi begon enige jaren terug, zonder al te veel praktische kennis van filmmaken, met het vastleggen van het leven in Heilongjiang, vanwaar hij zelf afkomstig is. Hij bleek een enorm talent. Na Timber Gang, over het barre winterse houtkapseizoen, en Survival Song, over een werkloze boswachter, is Bachelor Mountain de derde film die hij over deze streek in het uiterste noorden van China maakte.