Apuda
Op gevoelige en uitgewogen wijze portretteert regisseur He Yuan twee in bittere armoede levende mannen. Apuda is een simpele man, die bijna denkt als een kind - een goed kind, want hij zorgt met veel toewijding voor zijn oude, zieke vader. Ook al concentreert de film zich specifiek op deze twee mannen, het geeft tevens een beeld van een China waarin nog miljoenen mensen in ontbering leven.
Zoals meer Chinese onafhankelijke filmmakers heeft He Yuan een etnografische en antropologische achtergrond met een grote belangstelling voor het leven van gewone Chinezen buiten de moderne stedelijke centra. Maar hij kijkt niet als een sociale wetenschapper. Hij vergelijkt zich eerder met de schilders uit vroeger tijden, die de natuur in trokken om de werkelijkheid te betrappen, zoals die zich aan hen voordeed.
Terwijl Apuda zich zorgen maakt over de gezondheid van zijn vader en hem liefdevol verpleegt, observeert de filmmaker met niet minder liefde het onvermijdelijke einde.