A Dangerous Method
Canadees Cronenberg, bekend van body horror als Videodrome (1983) en The Fly (1986) en geweldstudies als A History of Violence (2005) en Eastern Promises (2007), verrast met een ingetogen bewerking van het toneelstuk The Talking Cure van Christopher Hampton, die het eigenhandig tot scenario bewerkte - net als bij zijn Oscar-winnende scenario voor Stephen Frears' Dangerous Liaisons (1988). A Dangerous Method behandelt de beginperiode van de psychoanalyse en de vruchtbare botsing tussen Sigmund Freud (gespeeld door Cronenberg-regular Mortensen) en zijn kritische volgeling Carl Gustav Jung (een beheerste Fassbender). Het verhaal draait om de 'hysterische' Sabina Spielrein (Knightley), die door Jung succesvol wordt behandeld volgens Freuds inzichten, een geheime relatie begint met haar getrouwde geneesheer en later zelf een beroemd feministisch psychoanalyticus zou worden. Met veel aandacht voor de vroeg-twintigste-eeuwse aankleding in het Zürich van Jung en het Wenen van Freud.