Tuesday, After Christmas
Radu Munteans vierde film richt zich alweer op een microkosmos: hier gaat het om het echtpaar Adriana en Paul, die samen een achtjarige dochter hebben, en om Raluca, de minnares van Paul. Adriana en Paul zijn niet ongelukkig met elkaar, maar zij heeft dan ook geen weet van zijn al langere tijd durende affaire. Pas wanneer de twee vrouwen elkaar per ongeluk ontmoeten, begrijpt Paul dat hij op deze manier niet verder kan. Vlak voor de feestdagen vertelt hij zijn vrouw van zijn verhouding en dan wordt hij voor een keuze gesteld: voor Kerstmis moet hij laten weten of hij bij Adriana blijft of verdergaat met Raluca.
Muntean toont in lange, uitgewogen shots, zonder commentaar of oordeel, hoe mensen in moreel verwerpelijke situaties komen zonder bewuste keuzes te maken. En voor welke dilemma’s ze komen te staan wanneer een keuze wel doordacht gemaakt moet worden. Een klassiek en levensecht drama over liefde, lust, schuld en jaloezie.