Tilva Rosh
Regisseur Nikola Ležaic keerde voor zijn speelfilmdebuut terug naar zijn geboorteplaats Bor, een onttakelde industriestad in Servië. Hij liet zich voor het vermakelijk en energieke Tilva Rosh inspireren door Egglestons landschapsfoto’s en door films als Gummo, My Own Private Idaho en Thumbsucker, maar vooral door de aanstekelijke energie van skate-team Kolos. De oprichters van Kolos zijn ook de hoofdrolspelers in deze film over vriendschap op de rand van volwassenheid.
Toda en Stefan brengen hun vakantie door met skaten, lol trappen, drinken en het maken van Jackass-achtige video’s rond een oude kopermijn, nu het grootste gat van Europa. Stefan gaat na de zomer naar de universiteit, maar dat is voor Toda, ook al zou hij geld hebben, totaal geen optie. Hun vriendschap komt onder druk te staan als ze rivaliseren om de aandacht van een meisje. Op het filmfestival van Sarajevo werd Tilva Rosh onderscheiden met twee Heart of Sarajevo Awards, een voor beste film en een voor beste acteur.