The Piano in a Factory
Muzikale intermezzo’s benadrukken de veerkracht van de Chinese arbeider in deze komische musical met impliciet sociaal commentaar. Chen, een werkloze man in een vervallen stadje in het noordoosten van China, krijgt te horen dat zijn vrouw van hem wil scheiden. Hun dochtertje wil alleen bij haar vader wonen als hij haar een piano geeft.
In de strijd om de gunsten van zijn dochter bouwt Chen samen met zijn vrienden in een verlaten fabriek een metalen piano voor haar. Op de achtergrond van deze in lichte toonaarden gezette film is de deplorabele economische situatie permanent aanwezig.
Regisseur Zhang laat indirect de overgang zien van het industriële tijdperk naar het modern-kapitalistische. Het is begin jaren negentig, en het incasseringsvermogen van de werkende klasse, die lang de basis van de natie vormde, wordt dagelijks op de proef gesteld doordat verliesgevende staatsfabrieken de deuren moeten sluiten. Chens onvermoeibare pogingen om een piano uit het niets te bouwen, zijn dan ook larger than life.