The Law and the Fist
Andrzej Kenig arriveert in een nieuw deel van Polen na zijn vrijlating uit een concentratiekamp. Hij wil een nieuw leven beginnen en zoekt werk. Uiteindelijk mag hij zich bij een groep mannen voegen die onder leiding staan van een ‘dokter’. Ze moeten ervoor zorgen dat de goederen die zijn achtergelaten door de Duitsers in goede staat overhandigd worden aan de nieuwe autoriteiten, zodat Poolse repatrianten uit het oosten ze in gebruik kunnen nemen. Maar dan blijkt dat de kameraden van Kenig, van wie sommige flink hebben geleden onder de oorlogsellende, dit als kans zien om zich te verrijken. Kenig moet hen het hoofd bieden in een ongelijke strijd die doet denken aan High Noon (1952) van Fred Zinnemann. Maar de twee regisseurs van deze Poolse Western hebben niet voor het midden van de dag gekozen als achtergrond, maar voor de duisternis, in overeenstemming met de traditie van het Duitse Expressionisme en films als Kanal (1957) van Andrzej Wajda.