The High Life
Regisseur Zhao Dayong brengt in dit speelfilmdebuut het vaak desolate leven in beeld van een aantal mensen in de metropool Guangzhou. Zo is er Jian Ming, een kleine oplichter, die nieuwkomers in de stad geld afhandig maakt. De optimistische Xiao Ya is een van zijn slachtoffers. Jians geheime affaire met een vrouw die eigenlijk niet beschikbaar is, loopt gevaar nadat hij een jong plattelandsmeisje aan werk heeft geholpen in een louche massagesalon. En dan is er Dian Qiu, gevangenisbewaarder en schrijver van 'trash poetry'. Zijn werk is verplichte kost voor de gevangenen, want wie niet luisteren wil, wacht de isoleercel.
Uit deze film, bekroond met de FIPRESCI-prijs bij het Hong Kong International Film Festival, blijkt Zhao's achtergrond als documentairemaker. Het stadsleven wordt commentaarloos, in cinéma vérité-stijl in beeld gebracht, met het altijd aanwezige straatrumoer als passende soundtrack. The High Life kan wat inhoud en stijl betreft, vergeleken worden met werk van Zesde Generatie filmmakers als Jia Zhangke.