The Autobiography of Nicolae Ceausescu
Autobiografia lui Nicolae Ceausescu begint met de bekende, grofkorrelige en schokschouderende beelden van Nicolae Ceausescu en zijn vrouw Elena van vlak voor hun executie. Wat volgt is schitterend archiefmateriaal van staatsbezoeken, partijcongressen, bezoeken aan overvolle winkels. Gaandeweg - het ingetogen, radicale meesterwerk duurt ruim drie uur - worden de manifestaties steeds megalomaner; er wordt gezongen en geklapt voor Ceausescu; zijn naam wordt gescandeerd tijdens eindeloze parades. Op prachtige kleurenbeelden doet Ceausescu mee aan een volleybalwedstrijd. Hij staat aan het net en trekt het met zijn ene hand telkens een stukje naar beneden terwijl hij met zijn andere hand de bal er overheen probeert te werken. Niemand durft er wat van te zeggen.
Commentaar ontbreekt, net als muziek en de meest basale informatie (wie, wat, waar, wanneer). De kijker moet zelf maar uitmaken op welk moment Ceausescu het contact met de realiteit definitief verloren is; wanneer de idealist in een monster is veranderd.